دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

طراحی دکوراسیون داخلی منزل یک هنر است که با استفاده از رنگ‌ها، مواد، فرم‌ها و نور، فضاهای زندگی را به زیبایی و کاربردی‌ترین شکل ممکن تزئین می‌کند. این هنر با توجه به سلیقه و نیازهای افراد، محیط‌های متنوعی را خلق می‌کند که همزمان احساس آرامش، رضایت و خوشبختی را به ساکنان منتقل می‌کند.

از آشپزخانه تا نشیمن، از اتاق خواب تا حمام، هر قسمت از خانه می‌تواند با دکوراسیون مناسب و منحصر به فرد، به یک فضای دل‌پذیر و زیبا تبدیل شود. در این راستا، انتخاب رنگ‌ها، مواد ساختمانی، مبلمان، لوازم تزئینی و نورپردازی باعث می‌شود که هر فضای داخلی یک شخصیت خاص داشته باشد و باعث شود که زندگی در آنجا لذت بخش و پرانرژی شود.

عناصر طراحی دکوراسیون داخلی منزل شامل موارد زیر میشوند:

  • رنگ
  • فرم
  • الگو
  • بافت
  • فضا

رنگ

رنگ چیزی بیش از یک المان برای زیبایی است – می تواند بر روحیه و انرژی کلی فضا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اکثر مردم قرمز را به عنوان یک رنگ “پرشور”  تصور می کنند. در عین حال، رنگ‌های آبی و سبز معمولاً به‌عنوان «آرام‌بخش» تلقی می‌شوند و رنگ زرد اغلب با کلماتی مانند «شاد» , همراه است. در انتخاب رنگ نه تنها ترجیحات بصری خود را در نظر بگیرید، بلکه انرژی را که می خواهید از فضای خود دریافت کنید را هم در ذهن داشته باشید.

 بعلاوه رنگ می تواند فضایی بزرگتر یا کوچکتر از آنچه هست در اتاق ایجاد کند. به عنوان مثال، یک رنگ روشن تر، مانند سفید، می تواند فضای اتاق را وسیع تر کند، در حالی که رنگ های تیره تر، مانند سیاه، اتاق را کوچکتر می کند. اینها چند فاکتور مهم هستند که باید در نظر بگیرید: آیا به دنبال رنگ های روشن و چشم نواز برای ایجاد فضایی پر جنب و جوش هستید؟ یا امیدوارید با چیزهای خنثی تر خاص بمانید؟ رنگ را به عنوان بلوک های ساختمانی یا پایه ای برای طراحی بقیه کل فضای خود در نظر بگیرید.

فرم

فرم اصطلاح دیگری برای شکل است که خطوط آثار هنری، مبلمان یا هر شیء تزئینی دیگری را که می توانید تصور کنید، بیان می کند. هم به شکل کلی اتاق و هم به دکوراسیون اشاره دارد. فرم در واقع در مورد تعادل و اشکال طبیعی است. مبلمان، نورپردازی و حتی کفپوش ها می توانند به دو شکل باشند: اشکال طبیعی و اشکال هندسی. اشکال طبیعی اصیل و نامنظم و دارای اشکال منحنی یا انتزاعی هستند. فرم های هندسی دارای خطوط و لبه های تیز و مصنوعی هستند. در حالی که شکل‌های هندسی پررنگ‌تر هستند، اشکال طبیعی ظاهری نرم‌تر ارائه می‌دهند.

نور

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

آیا تا به حال عکسی با نور بد از خودتان گرفته اید؟ پس شما از قبل قدرت نور را می دانید!

روشنایی باکیفیت جزء جدایی ناپذیر هر فضایی است، خواه منابع آن نور طبیعی باشد یا نور مصنوعی یا ترکیبی از هر دو. نورپردازی حال و هوای فضای شما را تنظیم می کند. ایجاد تعادل بین نور طبیعی و نور مصنوعی باعث می شود فضای شما در تمام طول روز عالی به نظر برسد. هنگام انتخاب نور برای اتاق خود، به عواملی مانند رنگ نور (آبی سرد یا زرد گرم؟)، شدت نور (برای پخت و پز یا ملایم برای مطالعه؟)، و اینکه آیا نور باید قابل کاهش باشد فکر کنید.

الگو

یک الگو عمدا فرم ها، خطوط یا دیگر عناصر طراحی داخلی را تکرار می کند. الگوها به اتاق علاقه و هیجان می بخشند. الگوها معمولاً روی کاغذ دیواری یا پارچه ظاهر می شوند، اما می توانند در هر جایی از خانه ظاهر شوند، حتی در عناصر سبک یا سایر عناصر طراحی. الگوها یک بافت بصری اضافه می کنند و به شکل های انتزاعی، گلدار یا هندسی و همچنین هر سبک دیگری که فکرش را بکنید می آیند. در حالی که الگوها به یک فضا زندگی و حرکت می‌افزایند، بسیاری از الگوهای متضاد می‌توانند آشفته به نظر برسند، بنابراین هنگام انتخاب چاپ‌های مورد علاقه‌تان به آرامی قدم بردارید.

بافت

بافت نباید با الگو اشتباه گرفته شود، بافت احساس یک شی است. این می تواند به معنای احساس واقعی شیء در لمس (بافت فیزیکی) یا حسی باشد که هنگام مشاهده آن جسم (بافت بصری) می دهد. به عنوان مثال، ممکن است بگویید که به لطف استفاده خلاقانه از بافت، سطحی بدون لمس کردن واقعاً «آب‌زده» یا «وینتیج» به نظر می‌رسد.

توجه دقیق به بافت به ویژه در قسمت هایی از خانه که اغلب با آنها در تماس هستید، مانند کفپوش، مهم است. کارشناسان ما در Flooring America می‌توانند به شما کمک کنند تا کف‌هایی با بافت مناسب و راحت پیدا کنید تا هر روز را با پای راست شروع کنید.

فضا

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

آخرین اما نه کم اهمیت ترین ، فضا نکته اصلی هر تصمیم یک طراح است. دو نوع اصلی فضا وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: فضای دو بعدی (که طول و عرض یک اتاق را به حساب می آورد) و فضای سه بعدی (که ارتفاع را پوشش می دهد). به عنوان مثال، هنگام در نظر گرفتن فرش یا موکت، تنها فضای دو بعدی ضروری است – اما قبل از افزودن قفسه یا مبلمان جدید باید فضای سه بعدی را در نظر بگیرید. داشتن تعادل فضای مثبت و منفی نیز بسیار مهم است. فضای مثبت به مناطقی در اتاق شما اشاره دارد که با وسایل و دکوراسیون پر شده است، در حالی که فضای منفی خالی است.

کلام آخر

اجازه دهید رنگ، فرم، فضا، بافت، الگو، خط و نور راهنمای شما در دنیای طراحی داخلی باشند. اما اگر به چند نکته دیگر برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل نیاز دارید، به وبلاگ رستاک بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی – و شاید نکات و ترفند های طراحی در فضای کوچک به وبلاگ رستاک مراجعه کنید برای دریافت اطلاعات و مشاوره های تخصصی تر با ما تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر منابع مقاله را مطالعه کنید.

منبع 1 | منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *